Verre reizen. Voor iedereen uniek.
Mijn favorieten

Een reis of hotel kun je bewaren zodat je deze op een later moment makkelijk terugvindt. Dit doe je door te klikken op het ‘hartje’ bij ons productaanbod. Vervolgens kun je voor één of meer favorieten vrijblijvend een reisvoorstel aanvragen door hieronder op de knop offerte te klikken.

...

Reisverslag Zuid Afrika

Gepubliceerd: 16/07/2019

Reisverslag: Bezoek aan de Big 5

Moniek Zieleman | Dit jaar ging een nieuwe droom in vervulling. We mochten op reis naar Zuid-Afrika en daarmee op zoek naar de Big Five! Beiden waren we nog nooit eerder in het echte Afrika geweest, dus vol nieuwsgierigheid begonnen we aan deze fantastische reis.

We vlogen vanaf Schiphol naar de luchthaven van Johannesburg. Hier stond onze huurauto direct voor ons klaar en konden we op weg naar het prachtige Marakele National Park. Dat links rijden was nog wel even wennen. Zo gingen de ruitenwissers vaak onbedoeld over de voorruit heen bij het invoegen en is het in het begin fijn om samen te kijken of de weg vrij is waar je op wilt invoegen. Gelukkig went dit snel, want na een minuut of 15 voelt het alsof je nooit anders hebt gedaan.

zuid-afrika-safari1
Moniek Zielman - Zuid-Afrika slider 1
zuid-afrika-jakhals

Marakele National Park

Rond 17.00 uur kwamen we aan in het Marakele National Park. Voor die tijd hebben we nog even boodschappen gedaan voor de komende 1,5 dag. We sliepen namelijk in zelfcatering ‘glamping’ tenten sliepen. Bij aankomst in het park besloten we gelijk een rondje te rijden om alvast wat dieren te zoeken voordat het donker zou worden. Met dat prachtige licht van de ondergaande zon is dit park nóg mooier! In dit kleine uurtje hebben we al gelijk wat zebra’s, apen, een jakhals en giraffen kunnen spotten. Zo bijzonder en mooi!

De volgende ochtend werden we gewekt door een neushoornvogel (‘Zazu’ uit de Lion King) die een bedreiging zag in zijn eigen spiegelbeeld. Zo vloog hij meerdere malen heel hard tegen het raam. Daar schrik je behoorlijk van! Door deze vroege wekker zijn we lekker op tijd opgestaan, zodat we ook rond 7.00 uur konden beginnen aan onze eerste echte safari. Deze dag zijn we met onze eigen auto door het Marakele National Park gereden en mochten we genieten van de prachtige natuur en mooie uitzichten. Vandaag veel antilopen en bokjes gezien, maar ook de giraffen, olifanten, bavianen en zebra’s waren er in grote aantallen. Deze dag hebben we afgesloten met onze eigen braai waar de verse wors natuurlijk niet mocht ontbreken.

zuid-afrika-antilope
Zuid-Afrika-Moniek-Zielman2
zuid-afrika-giraffe
zuid-afrika-neushoornvogel

Vanuit het Marakele National Park zijn we doorgereden naar Louis Trichardt. Het dorpje op zich stelt weinig voor, al hebben ze er wel alles wat je nodig hebt. De lodge waar we sliepen was net iets buiten Louis Trichardt op een prachtige plek tussen de bergen. In het heerlijke appartement met een enorme keuken en fantastische badkamer hebben we onwijs genoten van de rust van die plek. We hebben heerlijk aan het zwembad gelegen om nog bij te komen van de reis, maar ook van de dagen ervoor waarop we veel in de auto hebben gezeten. ’s Avonds hebben we genoten van een heerlijke 3-gangenmenu die werd geserveerd op de veranda. Een perfecte tussenstop dus eigenlijk om je weer even op te laden voordat je naar het Krugerpark gaat.

Het Krugerpark

En toen was het zover: we mochten naar het Krugerpark! Het was nog een stuk rijden van Louis Trichardt naar onze bestemming in de buurt van Orpen gate. De routes zijn prachtig, dus ook die autoritten zijn absoluut geen straf. Wij kozen ervoor om niet de standaard snelwegen te rijden, maar vooral de kleinere wegen. Soms pakten we zelfs een zogenaamde D-weg. Deze wegen zijn vaak niet geasfalteerd of het asfalt wat er ligt is veelal zo stuk dat je niet hard kan rijden. Maar deze wegen brengen je wel op de mooiste plekken en langs authentieke dorpen die je normaal anders nooit zou zien.

We sliepen de eerste twee nachten van ons bezoek aan het Krugerpark in Timbavati Safari Lodge. Leuke, kleine hutjes met prima bedden en eigenlijk alles wat je nodig hebt. ’s Avonds konden we gelijk aanschuiven bij het diner in buffetvorm. Heerlijk eten en een prachtige plek met kampvuur waar je mag dineren. De volgende ochtend zijn we vroeg uit ons bed gekropen voor weer een nieuwe safari. Zo stonden we om 6.00 uur al te wachten bij de poort om ons in te schrijven en als een van de eersten het Krugerpark binnen te rijden.

timbavati-safari-lodge

Deze dag was echt fantastisch! Niet eens omdat je in één keer heel veel dieren tegenkomt, maar de sensatie van het continu zoeken naar de dieren is al geweldig! We hebben vandaag van 6.00 tot 18.00 uur een safari gedaan met onze eigen auto. We hebben het midden en de onderkant van het noorden van het Krugerpark gezien. Schokkend om te zien hoe droog het Krugerpark was op dat moment. Bijna alle rivieren liggen droog en sommige rivieren hebben nog maar een klein stroompje water. In elk geval nooit genoeg om alle dieren voldoende te laten drinken en de planten en bomen te laten groeien. Deze dag hebben we veel impala’s, bokken, andere antilopen, giraffen, buffels, zebra’s, hyena’s, olifanten, gieren en uiteindelijk zelfs nog 2 neushoorns gespot!

zuid-afrika-neushoorns
Zuid-Afrika-Moniek-Zielman2
zuid-afrika-giraffe
zuid-afrika-hyena
zuid-afrika-hyena-close-up
zuid-afrika-gieren

Overnachten in het Umlani Bush Camp

Na nog een nachtje in de Timbavati Safari Logde mochten we door naar de meest speciale overnachtingsplek van de hele reis: Umlani Bush Camp, te midden in het Timbavati Private Reserve. Dit keer hoefden we dus niet zo ver te rijden om bij onze volgende bestemming aan te komen. Wat een prachtig kamp hebben ze daar gemaakt! Het is absoluut niet luxe, maar heel bijzonder om zo middenin een Game Reserve te kunnen rondlopen en slapen, tussen alle wilde dieren (inclusief de Big Five!). De ontvangst is gelijk met een hele uitleg, omdat er gewoonweg regels gelden waar iedereen zich aan moet houden om je veiligheid te kunnen waarborgen. Gelukkig zijn het geen gekke regels, maar vooral erg goed om te weten wat je wel en niet kan doen. Zo mag je in het donker niet zelf rondlopen op het kamp en word je altijd begeleid door een van de rangers. Dat geeft zeker een heel veilig gevoel!

umlani-bush-camp

We hebben twee nachten geslapen in het Umlani Bush Camp. Het leuke is dat zij gelijk ook twee safari’s per overnachting voor je regelen. Zo ga je elke ochtend vroeg en aan het einde van de middag met een ranger en zijn tracker op pad in een prachtige en sterke 4×4. De rangers hebben allemaal contact met elkaar waardoor de kans heel groot is dat je ook de moeilijker te spotten dieren tegenkomt, zoals de leeuw en het luipaard.

zuid-afrika-leeuw
zuid-afrika-luipaard
Zuid-Afrika-Moniek-Zielman3
zuid-afrika-leeuwin

De allermooiste nacht van onze vakantie hebben we doorgebracht in de Tree Hut van Umlani. Umlani biedt de mogelijkheid om, als het weer het toelaat, een nacht te slapen in de boomhut die 1,5 km van de bushcamp zelf af ligt. Je wordt hier dan door een ranger na het avondeten heengebracht en ’s ochtends weer opgehaald als de safari start. Het bijzondere is dat je helemaal alleen tussen de wilde dieren slaapt en dus echt de stilte, of eigenlijk de geluiden van alle wilde dieren, kan horen. Zo lig je onder de sterrenhemel te genieten van het gebrul van leeuwen, geknor van poema's en het gelach van de hyena’s. Dat was echt een ‘once in a lifetime-experience’ en echt fantastisch om mee te mogen maken!

umlani-bush-camp-boomhut

De Panoramaroute

Na Umlani zijn we doorgereden naar het plaatsje Witrivier via de Panoramaroute. Deze route biedt hele mooie vergezichten onderweg, dus zeker geen straf om weer een stuk te moeten rijden. Er zijn vele punten waar je kunt stoppen om te genieten van het uitzicht en mooie foto’s te maken, zoals bij Gods Window of bij de Drie Rondavels. Het plaatsje Witrivier stelt niets voor en is dan ook echt een plek waar je even gaat slapen om je reis weer te kunnen vervolgen. De volgende dag zijn we dan ook heel erg vroeg vertrokken, zodat we nog even de zuidkant van het Kruger mee konden pakken voordat we naar Eswatini (Swaziland) zouden doorrijden.

De grens over naar Eswatini (Swaziland)

De grensovergang van Zuid-Afrika naar Eswatini (Swaziland) is op z’n minst opmerkelijk te noemen, maar juist daarom wel leuk om eens mee te maken. Veel bureaucratie en van het ene hokje naar het andere hokje moeten om alle stempels en papieren te verzamelen, maar gelukkig ging het bij ons lekker snel. In Eswatini werden we verwelkomd door de zomerse onweersbuien die in de bergen bleven hangen en zorgen voor veel flitsen, donders en onwijs veel regen. Wel even spannend, want het begon ook donker te worden. Gelukkig hadden alle auto’s die we tegen kwamen prima verlichting en was de weg goed waardoor we veilig aan zijn gekomen bij het hotel.

fietsen-swaziland

In Eswatini hebben we lekker rustig aan gedaan. We zijn even Mbabane in geweest voor een kleine boodschap en daarna zijn we naar het Mlilwane National Park gegaan. Hier kun je een fiets huren om al fietsend tussen de zebra’s, impala’s en gnoes door het park te verkennen. In het kleine meertje in het park leven ook krokodillen en nijlpaarden, dus daar moest je nog wel even extra voorzichtig zijn. Een hele leuke ervaring om de safari eens op een andere manier te doen. Daarnaast vonden wij het ook mooi om te zien dat dit park zoveel groener was dan het Krugerpark.

zuid-afrika-zebra

Neushoorns spotten in Hluhluwe

De volgende dag vertrokken we weer om Eswatini te verlaten en door te reizen naar Saint Lucia. Helaas hadden we een regenachtige dag waardoor je ook minder uitzicht hebt onderweg. We kwamen tegen het einde van de middag aan in Saint Lucia. Helaas hadden we de regen meegenomen en werd het ook niet veel beter die dag. We hebben even een rondje gelopen door dit kleine plaatsje en een kijkje genomen aan het strand. Omdat we door de lange rit best moe waren zijn we vroeg gaan slapen om de volgende dag gelukkig weer met mooier weer op te staan. Deze dag hebben we doorgebracht in het Hluluwe-Imfolozi National Park. Wat een mooi park! Heel veel neushoorns mogen zien en gelukkig was het er erg rustig wat echt een andere beleving maakt dan je hebt gehad in het Krugerpark bijvoorbeeld. Verder hebben we olifanten, buffels, giraffen, zebra’s, poema's en weer vele antilopen gezien. Omdat we lang zijn gebleven in het national park moesten we door het donker terugrijden naar Saint Lucia. Wel even spannend, aangezien nijlpaarden vooral in het donker een gevaar vormen voor mensen omdat ze dan uit het water komen om te grazen. Gelukkig kwamen we onderweg geen nijlpaarden tegen in het dorpje en konden we veilig richting het restaurant en ons hotel.

zuid-afrika-neushoorns

Na Saint Lucia zijn we doorgereden naar Umhlanga, een kleinere, chique badplaats net boven Durban. Omdat we hier maar één nachtje bleven zijn we niet helemaal naar Durban gegaan en hebben we een fijne ontspannen dag gehad in Umhlanga zelf. Wij vonden het vreemd aanvoelen in de plaats, omdat je weinig Afrikaans meer ziet in deze kleine stad. Niet wat wij hadden verwacht. Al hebben ze er echt alles wat je nodig hebt, inclusief vele leuke restaurantjes waar je echt heerlijk kunt eten. Ook wel eens fijn!

De laatste dagen in Drakensbergen

We hebben onze reis vanuit Umhlanga vervolgd naar de Drakensbergen, voor ons de laatste stop in het mooie Zuid-Afrika. Een prachtig gebied, maar wat was het er koud en nat! Het was er ongeveer zo’n 5 tot 10 graden overdag met de hele dag miezerregen met soms een onweersbui erbij. We hebben een mooie wandeling gemaakt door de bergen en verder hebben we ontspannen dagen gehad in de fijne bungalow waar we verbleven. Een prima plek en zeker een gebied wat je gezien wilt hebben.

Na twee nachten in de Drakensbergen was het voor ons weer tijd om terug te rijden naar Johannesburg waar we de auto moesten inleveren en vanwaar we weer terug vlogen naar Amsterdam. We kijken terug op een mooie reis in een geweldig land! 333travel dank jullie wel voor het verzorgen van deze fantastische reis voor ons. We hebben zeker het gevoel dat we nog lang niet alles hebben gezien en dus nog eens terug gaan.

Wil jij ook deze reis maken? Neem een kijkje bij onze rondreizen Zuid-Afrika of vraag een reisvoorstel op maat aan.

Deel dit bericht:

Uitgelicht

Top 10 bestemmingen 2024

Top 10 verre vakantiebestemmingen 2024
Beginnen de vakantiekriebels ook bij jou al te komen? Wij... Lees meer

Een Omani bij het Fort van Nizwa, Oman

10 redenen waarom Oman op jouw bucketlist moet staan
Oman is het authentiekste geheim van Arabië! Eindeloze woestijnen bieden... Lees meer

De kust van Costa Rica van bovenaf gefotografeerd

Costa Rica in 20 foto's
Dat Costa Rica een fotogenieke bestemming is, wist je misschien... Lees meer

Kleurrijke huizen in Bo Kaap in Kaapstad, Zuid-Afrika

Wat te doen in Kaapstad I tips & bezienswaardigheden
Helemaal in het zuiden van het Afrikaanse continent ligt Kaapstad,... Lees meer

Typische Mexicaanse gerechten

Typische Mexicaanse gerechten en drankjes
Tijdens een rondreis Mexico zullen je smaakpapillen continu geprikkeld worden.... Lees meer

Volg ons en blijf op de hoogte van onze reisverhalen!