Verre reizen. Voor iedereen uniek.
Mijn favorieten

Een reis of hotel kun je bewaren zodat je deze op een later moment makkelijk terugvindt. Dit doe je door te klikken op het ‘hartje’ bij ons productaanbod. Vervolgens kun je voor één of meer favorieten vrijblijvend een reisvoorstel aanvragen door hieronder op de knop offerte te klikken.

...
Lid ANVR en SGR Volledig ontzorgd op reis Reizigersbeoordeling 9,2

Rondreis wonderschoon Canada

Gepubliceerd: 12/08/2019

Hendrik Buiteveld I Enkele weken geleden reisde ik af naar het wonderschone Canada. Wat heb ik genoten van mijn short break in Canada. Graag deel ik mijn avonturen met je in dit blog. Reis je met mij mee?

Dag 1: vlucht naar Calgary

In de vroege morgen vertrok ik met de NS naar Schiphol. Daar ontmoette ik de rest van het team om met Air Canada te vertrekken naar Calgary. Uiteindelijk is de reis best lang geweest, daar we een overstap gemist hadden. Maar niet getreurd, want Air Canada heeft dit erg goed gemaakt door ons een upgrade te geven naar de Business Class. Eenmaal aangekomen in het hotel is het tijd om direct te gaan slapen. Morgen staan er heel wat activiteiten op de planning.

Dag 2: Calgary

Op dag twee van mijn reis werd ik vroeg wakker, waarschijnlijk door de jetlag. Ik ben de dag gestart met een heerlijke ochtendwandeling. Het sneeuwde stevig en dat frist lekker op. Daarna was het tijd om te genieten van een geweldig Stampede-ontbijt. Een heerlijk uitgebreid Amerikaans ontbijt in het Fairmont Palliser, een klassiek luxe 4* hotel in hartje Calgary. Het hotel is gelegen aan de voet van de Skytower. Vandaag bezochten we de Atlas Coal Mine, East Coulee School en het Royal Tyrell Museum in the Badlands. Wat een prachtige en mystieke omgeving, met hier en daar hertjes op de weg. De Hongaarse lunch werd geserveerd in het oude schoolgebouw, erg leuk.

In Calgary hebben we ‘s middags het in 2016 geopende Studio Bell bezocht, welke een zeer bijzondere architectuur heeft. Ik ben verrast door de grote hoeveelheid artiesten met een Canadese achtergrond. Je kunt Studio Bell het beste omschrijven als een soort belevingsmuseum waar de muzikale Canadese geschiedenis wordt bewaard. Na een heerlijk diner bij het exclusieve restaurant Rouge hebben we nog 2 lokale bierbrouwerijen bezocht, Dandy (kleine brouwerij) en Toolshed (timmert reeds behoorlijk aan de weg). Het was erg leuk, informatief en er werd lekker bier geserveerd!

Struin door het gezellige centrum van Calgary, Canada

Dag 3: Calgary - Edmonton

Vandaag hebben we eerst een bezoek gebracht aan Heritage Park Historical Village in Calgary. Hier vindt je alles over het vroegere Western leven. Hier is een dorp uit 1910 nagebouwd en je treft een museum aan met de vroegere vervoersmiddelen, het zogenaamde Gasoline Alley museum. Alle mensen die hier in het park werken zijn ook gekleed in kleren uit die tijd. ’s Middags hebben we een food tour gedaan. Dit was bijzonder leuk en een echte aanrader. Pizza en wijn in het Italiaanse restaurant Cibo, wijn met een goddelijke kaasfondue in Frenchies, thee met macarons bij Ollia en ijs bij Marcus. Afgestreken vol weer de bus in en richting Edmonton vertrokken.

Na een rit van ruim 3 uur aangekomen in hartje Edmonton om ons voor te bereiden op het concert van The Weekend. Eerst inchecken in het Matrix Hotel. Prima middenklasse hotel wat vooral opvalt door zijn uitstekende centrale ligging. Het concert was met recht TOP. Genieten van het concert en free booze & food in een skybox in het bekende en relatief nieuwe Rogers Place. Een Executive Suite voor onze groep alleen, onder begeleiding van Laura van Edmonton Tourism, die begin November ook op de beurs staat in Zeist. Na het concert nog een barretje gezocht maar na 2300 uur is er niet veel levendigheid in Edmonton op een maandagavond. Mandje maar weer opgezocht.

Dag 4: Edmonton

Na een heerlijk ontbijt vertrokken we naar het dichtstbijzijnde nationale park van Edmonton, Elk Island National Park. Dit park staat bekend om haar vele meertjes en bizons die hier leven. We bezochten een handling facility, waar ze een goed lopend fokprogramma hebben en van tijd tot tijd deze oerbizons uitsturen over de gehele wereld. De dieren komen oorspronkelijk uit Montana en zijn volbloed bizons zonder erfelijke ziektes. Tevens zijn er ook goede kampeermogelijkheden in dit park wat op nog geen 3 kwartier rijden van Edmonton ligt. Aansluitend genoten we van een heerlijke Japanse Ramen-lunch met. Daarna was het namelijk tijd om door te gaan naar Axe Hole Throwing. Dit vond ik erg gaaf. En ja, ik vermoed dat er lang geleden Vikingbloed in mijn stamlijn heeft gelopen. Na deze competitieve actie krijgt ieder mens dorst en daarom hebben we ook nog twee micro-breweries in Edmonton bezocht. De staat Alberta heeft namelijk de beste Barley (Malt) in de wereld, en dat proef je! Een deel van de vrouwelijke deelnemers zijn separaat afgereisd naar de W.E.M, de grootste Mall van Noord Amerika en een waar Walhalla voor shopaholics.

Bizons gespot in Elk National Park in de omgeving van Edmonton, Canada

In de avond zijn we naar Prairie Gardens & Farm geweest. Een geweldige beleving op circa 40 min rijden van de stad. We hebben hier geweldige snacks, wijnen en eten geproefd, direct van het land op het bord. Heel erg organisch, bio en verantwoord, maar bovenal erg lekker. Deze mensen zijn boeren en echte fireroasters, dus hapjes van de BBQ vooraf. Tijdens het eten was er muzikale begeleiding en gepast vermaak, je dineert in een hothouse, maar het voelt allemaal erg classy en de prijzen zijn ook niet mis (125 CAD per couvert). Men serveert er heerlijke wijnen uit de Niagara Valley van o.a. Henry Pelham Estate. Nooit geweten dat hier zulke goede wijn gedronken wordt. De laatste nachten waren ze hier overigens ook weer getrakteerd op het Noorderlicht, maar helaas hebben wij dat geluk niet gehad. Wat een toetje zou dat zijn geweest. Wel huilende coyotes en dat geeft ook wel een extra dimensie aan zo’n plattelandsdiner. Met een voldaan gevoel de dag afgesloten.

Dag 5: Edmonton - Toronto

Vandaag een relaxte dag. Na het ontbijt richting de luchthaven voor de vlucht van Edmonton naar Toronto. Wat een plezier... we hebben weer Business Class gevlogen. Alle Nederlanders zaten voorin bij elkaar wat dus resulteerde in een gezellige vlucht. Bij aankomst in Toronto reed de UP-trein niet en werden er shuttles ingezet. Bij aankomst op Union Station zijn we met de taxi naar het hotel gegaan. Even opgefrist en hup de stad in. Hapje eten op eigen gelegenheid in de Eaton Mall, een mega shopping centrum in het hart van de stad. Wat een geweldige stad, een soort New York maar dan groener, schoner en vriendelijker en als grote plus, direct gelegen aan Lake Ontario! Ik kan niet wachten om morgen meer te ontdekken.

Dag 6: Toronto

Vandaag zijn we op tijd vertrokken om eerst een bezoek te brengen aan het Hilton Hotel in het centrum. Een van de betere 4* hotels van deze wereldberoemde keten. Het hotel ligt zeer centraal en je loopt in een kwartiertje naar de CN-Tower en het Aquarium. Aansluitend hebben we dan ook een bezoek gebracht aan het Ripley’s Aquarium. Hierna hebben we per bus een kleine citytour gedaan en hebben we The Distillery en Food Market bezocht. De lunch hebben we genoten in het Hothouse restaurant, een lokale hotspot, recht tegenover het Flat Iron Building gelegen. Na de lunch vervolgde wij onze citytour door Downtown en Chinatown en als afsluiter zijn we geëindigd bij Mariposa Cruises. We maakten een cruise over het water en voeren tussen de eilandjes door. Dit alles met prachtig uitzicht op de skyline van Toronto.

’s Avonds hebben we gedineert in de CN-Tower, wat een hoogte! Dineren in een roterend restaurant op 350 meter hoogte, onder het genot van enkele wijnen uit de nabij gelegen Niagara Valley. Afsluitend met een deel van de club naar de karaokebar om daarna terug te gaan naar het hotel. Al met al een prachtige dag in een prachtige stad. Toronto I ❤ you and i’m sure we’ll meet again.

De Flatiron Building in Toronto, Canada

Dag 7: Toronto - Niagara Falls - Amsterdam

De laatste dag is al weer aangebroken. De ochtend hebben we een seminar gehad van Destination Canada en al haar deelnemende partners. De one-minute filmpjes van alle 12 groepen, verdeeld over heel Canada waren erg indrukwekkend. Alberta was geweldig en na het zien van alle overige natuurpracht, krijg je het gevoel dat je hier wel 10x achter elkaar op vakantie kunt en nog steeds niet alles zult hebben gezien.

Voordat we naar huis vlogen, wilden we nog één stop maken. We hebben een huurauto opgehaald en een bezoek gebracht aan de Niagara Falls. Vanaf Toronto is het slechts 1,5 uur rijden en we hoefden pas om 19 uur op de luchthaven te verzamelen. Tijd genoeg dus voor een Hornblower Cruise door de mist, enkele snapshots en een lunch. Wat was het alles bij elkaar een geweldige ervaring. Weer iets wat afgevinkt kan worden op de bucketlist.

Canada tot de volgende keer, want er zijn nog veel meer provincies te ontdekken en ik ben nog lang niet uitgereisd in dit prachtige land. En jawel, ook op de terugreis naar Amsterdam weer een upgrade. Dit keer een heuse sleeper, lekker wegzakken in stoel en genieten van het menu dat samengesteld is door de Canadese chefkok Hawksworth. De volgende morgen kwamen we uitgerust aan in Amsterdam en was er een eind gekomen aan deze geweldige rondreis.

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt naar Canada? Wil je nog meer informatie over dit veelzijdige land? Neem een kijkje bij onze rondreizen Canada of vraag een reisvoorstel op maat aan.

Deel dit bericht:

Uitgelicht

Top 10 bestemmingen 2024

Top 10 verre vakantiebestemmingen 2024
Beginnen de vakantiekriebels ook bij jou al te komen? Wij... Lees meer

Een Omani bij het Fort van Nizwa, Oman

10 redenen waarom Oman op jouw bucketlist moet staan
Oman is het authentiekste geheim van Arabië! Eindeloze woestijnen bieden... Lees meer

De kust van Costa Rica van bovenaf gefotografeerd

Costa Rica in 20 foto's
Dat Costa Rica een fotogenieke bestemming is, wist je misschien... Lees meer

Kleurrijke huizen in Bo Kaap in Kaapstad, Zuid-Afrika

Wat te doen in Kaapstad I tips & bezienswaardigheden
Helemaal in het zuiden van het Afrikaanse continent ligt Kaapstad,... Lees meer

Typische Mexicaanse gerechten

Typische Mexicaanse gerechten en drankjes
Tijdens een rondreis Mexico zullen je smaakpapillen continu geprikkeld worden.... Lees meer

Volg ons en blijf op de hoogte van onze reisverhalen!